Home sweet home!

19 augustus 2017 - Schiphol, Nederland

Het heeft even geduurd, maar de laatste dagen van onze reis zijn nu écht aangebroken. Vanuit de watervallen in Iguazú vliegen we terug naar Buenos Aires. Net als eerder deze week hebben we een overnachting in de hoofdstad, waarna we 'nog even' doorvliegen naar Puerto Madryn.

De omgeving rondom Puerto Madryn staat bekend om de grote aantal walvissen die hier jaarlijks terugkeren. Inderdaad. Walvissen! Deze reusachtige waterdieren staan tamelijk hoog, maar onafgevinkt op onze bucketlist, waardoor een korte trip naar de kuststreek niet kon uitblijven. Verschillende verhalen over het exacte walvisseizoen doen de ronde, maar nooit waren we zo dichtbij, dus we besluiten de gok te wagen!

Na alle goede Airbnb ervaringen proberen we ditmaal weer een hostel. Andere reizigers leren kennen, gezelligheid, je kent het wel. Bij ons pakt zoiets alleen altijd anders uit. Óf we blijken achteraf de enige in het hostel te zijn, óf we hebben een paar buurmeiden waarbij ranzigheid en fatsoen geen grenzen kent. Top! Na aankomst gaan we direct op pad om ons te verzekeren van een trip naar Puerto Pirámides morgen. Vanuit dit walviswalhalla vertrekken diverse bootjes om de zwemmende reuzen van heel dichtbij te bewonderen. Tijdens onze korte wandeling richting boulevard, zien we in de verte de Atlantische Oceaan al liggen. Nog geen minuut later beweert Thomas een walvis te zien springen. Tot ongeloof van Veronique. Er is de afgelopen weken immers meer onzin uitgekraamd. Maar dan begint Veronique plotseling ook te stuiteren! Het is een feit! Hier zitten walvissen!

In de middag lukt het ons nog om een tour te boeken, maar voornamelijk brengen we de tijd door op de grote pier. Enorm indrukwekkend om de walvissen in de verte te zien zwemmen!

Jump - Puerto PirámidesDe volgende dag moeten we vroeg uit de veren voor onze tocht naar Puerto Pirámides. Om 07.00 uur rammelt Thomas tevergeefs aan de deur van de ontbijtruimte. Verdorie, het was ons beloofd, maar dus toch een rit op nuchtere maag. Samen met de gids en nog acht anderen rijden we de ongeasfalteerde rit van zo'n 100km, waarbij we tussentijds stoppen om walvissen vanuit de kust te spotten. Wat we daar dan zien is fenomenaal! Kippenvel! Niet van de gure kou die door onze kleding trekt, maar van een reusachtige moeder die samen met haar kalf op zo'n 10 meter van de kust, in alle rust rondjes draait in het water. Zo'n 18 meter lang en een magere 60 ton. Ik denk dat je past beseft hoe groot zo'n beest is, als je er zelf een in de vrije natuur hebt mogen zien.

Na een showtje van zo'n 20 minuten vervolgen we onze reis naar de haven. Hier krijgen we een fixe tegenslag voor onze kiezen. Ondanks de strakblauwe hemel, blijkt de kustwacht de haven te hebben gesloten. De specifieke wind die waait, maakt het te gevaarlijk om nu uit te varen. Geen boottocht dus.

Ook onze gids zit met de handen in het haar. We besluiten wat mooie uitkijkpunten in de buurt te bezoeken, waarna we het later vandaag nog eens proberen. Vanuit diverse plekken zien we deze ochtend gigantische walvissen. Klappende staarten, spuitende neuzen en de meest gave sprongen, maar allemaal nét te ver vanuit de kust voor het beeld waar we voor kwamen.

Helaas zit het ons vandaag niet mee. De gehele dag blijft de haven gesloten. In de middag bezoeken we nog enkele stranden met zeeleeuwen en walrussen. Misschien zijn we inmiddels verwend, maar het kan ons op dat moment weinig meer schelen. Enigszins teleurgesteld keren we hierna huiswaarts. 's Avonds komt gelukkig nog het besef! We hebben wel gezien waar we voor kwamen. Walvissen!

Art tour Palermo - Buenos AiresVoor de laatste vijf dagen van onze reis vliegen we terug naar Buenos Aires. We overnachten in de wijk Palermo. Een levendige buurt met vele trendy shops, bars en restaurants. Het duurt niet lang voor we in de gaten hebben dat we hier goed op onze plek zitten. Eerst twee nachten in een prettig hostel, daarna nog drie nachten in een ruime suite. Afsluiten in stijl zullen we maar zeggen! Overdag leven we ons uit in de vele boetiekjes, terwijl we ons 's avonds vermaken met de vele lokale speciaalbiertjes in een bar. Speciaalbier is hip in Buenos Aires en ook wel lekker na al die wijn!

Buiten eten, drinken en winkelen ondernemen we niet bijster veel. Maar het bevalt goed! De wijk is top, het weer is heerlijk en we hebben echt vakantie! Wel bezoeken we tussendoor nog een paardenrace, een ArtTour en de bekende begraafplaats Cementerio de la Recoleta. Een bizarre dodenstad, midden in het centrum. Met het enige graf nog potsiger dan het andere. Na een ware speurtocht vinden we ook het beroemde graf van Eva Perón.

Laatste overheerlijke steak - Buenos AiresDan de laatste avond. We wagen ons er nog één keer aan. We zijn immers in Argentinië. Een fixe steak met een goede fles rode wijn... En dan komt plots het besef. Na:

• 65 dagen;
  • 7 landen;
  • 41.612 kilometer;
  • 20 vluchten, een roadtrip, helse bussen en ontelbaar taxiritten;
  • 11 Airbnb's, 8 hotels, 5 hostels en diverse bizarre slaapplekken;
  • bergen, geisers, gletsjers, meren, vulkanen, watervallen, wereldwonderen en zoutvlaktes;
  • 5100 hoogtemeters;
  • ontelbaar prachtige reptielen, vissen, vogels en zoogdieren;
  • alle seizoenen en klimaten, met slechts 4 regendagen en temperaturen tussen -10 en +35;
  • 2 keer koken, ontelbaar restaurants, vele biertjes en nog meer flessen wijn;

komt aan al het goede helaas een einde. Een ervaring om nooit te vergeten. Het was écht fantastisch!

Home sweet Home - AmsterdamInmiddels zet de piloot onze laatste landing in. Jullie bedankt voor alle leuke reacties! Tot snel!

Veronique en Thomas

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sanne:
    19 augustus 2017
    Supervetcoolgave opsomming, iets wat jullie never nooit niet zullen vergeten! Echt vet! Welkom terug! Gr Sanne xx
  2. Felice:
    19 augustus 2017
    Jammer dat de mooie verhalen van jullie reis nu zijn afgelopen.Ik heb ervan GENOTEN.Een heel fijne terugreis en welkom terug in ons kleine landje. Weliswaar zonder indrukwekkende walvissen maar met wel heel veel familie en vrienden. Liefs
  3. Karel Vossen (ome Karel ;-) ):
    19 augustus 2017
    Inderdaad een reis die jullie nooit zullen vergeten.
    En nu weer het gewone leven. Dat zal niet meevallen.......of is alles na een paar dagen al weer de gewone sleur...?
  4. Jacqueline Wouters:
    19 augustus 2017
    Een prachtige reis, wat n ervaring. Fijn dat we elkaar hebben leren kennen en n paar Bloedgezellige avonden hebben gehad.
    Aan alles komt een eind. Wel thuis! X Jacqueline en Dick!
  5. G.h.w. Van Eijk:
    19 augustus 2017
    Mooi zo'n slot aan zo'n fantastische trip.
    We zien de foto' s graag een keer!
    Mooi dat jullie gezond en wel op Nederlandse bodem zijn teruggekeerd.

Hartelijke groeten,

GeMa
  6. Frank:
    20 augustus 2017
    Gaaf hè..... reizen..... zo'n bucketlist is nooit te lang ;-)
    Succes met wennen!
  7. Su:
    20 augustus 2017
    Mega tof allemaal!! En ook heel gezellig om vanavond weer samen een pilsje te hebben gedronken in het park:)! Blij dat jullie weer veilig thuis zijn. Nu volop nagenieten van alle avonturen en die super mooie foto's! Xxx
  8. Marij Jacobs:
    21 augustus 2017
    Wat een prachtige reis hebben jullie gehad. Jammer dat het nu afgelopen is, maar herinneringen nemen ze je niet meer af. Ga nu maar goed nagenieten. Goede reis terug!
  9. Anne-Miek Kursten:
    21 augustus 2017
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt! Daar kun je nog eeuwig van nagenieten. De foto's zijn echt supermooi!