El fin del Mundo!

10 augustus 2017 - Iguazú, Argentinië

Met sjaal en handschoenen in de aanslag begeven we ons in alle vroegte richting het vliegveld. Vandaag vliegen we vanuit het zomerse en noordelijk gelegen Salta verder naar Ushuaia. Deze stad is gelegen in het uiterste zuiden van Argentinië en wordt ook wel 'het einde van de wereld' genoemd. Of zoals de locals zeggen: El fin del Mundo!

Vandaag een dag vliegen die niet vlekkeloos verloopt. Uiteraard vertrekken we véél later dan gepland, maar what's new? Echter, bij de tussenlanding blijkt dat Vero het na 12 vluchten nog steeds niet heeft begrepen. Haar losliggende telefoon wordt bij de landing zo'n 15 rijen naar voren geslingerd en pas na enig kruip- en speurwerk teruggevonden. Dan vliegen we door naar Ushuaia, met aan het einde een pittige landing. De turbulentie was namelijk zo erg, dat het Thomas heeft doen zweten en dat Vero van angst een vreemde jongen naast haar vastgrijpt en het kotszakje van inhoud heeft voorzien. Nooit gedacht dat iemand die dingen écht zou gebruiken...

In Ushuaia is het op dat moment regenachtig en echt wel koud. Snel de taxi in richting ons Airbnb. Na een korte stadstour met ons gastgezin vertoeven we de rest van de avond in het nieuwe Hard Rock Café. Best gezellig! Maar na de eerste drie nummers van een barslechte karaokeband, besluiten we dat het tijd is om naar huis te gaan.

Lighthouse Beaglekanaal - UshuaiaDe volgende dag is het stralend weer en wederom erg koud. We gaan lopend richting de haven om enkele tours te boeken. Het gevoel hierbij doet je denken aan een korte wandeling door een wintersportdorp, waarmee ook de drang om te skieën begint te groeien. Helaas drukken we dit idee al vrij vlot de kop in. De beschikbare tijd is kort en daarbij ziet Vero zich in deze temperaturen niet van een berg af glijden. Tot onze grote spijt, zo blijkt later. Het gebied lag er prachtig bij. Wel besluiten we deze middag een boottocht te maken over het Beaglekanaal, dat fungeert als natuurlijke grens tussen Argentinië en Chili. Een adembenemend uitzicht, met vele vogels, zeeleeuwen, kingkrabben en besneeuwde bergtoppen op de achtergrond.

Waanzinnige huskytocht - UshuaiaOnze tweede dag aan het einde van de wereld trekken we met een 4x4 richting Escondido en Fagnano lakes. Supermooi, maar onderweg blijken we nog een droom van onze bucketlist te kunnen strepen! Met z'n tweeën op een slede, aangevoerd door acht fitte husky's. Supervet, rap en erg tof om mee te maken! De twee meren die dan volgen kunnen ons eigenlijk weinig meer schelen, maar de verse steak en heerlijke wijn die we aan het einde in een besneeuwde berghut nuttigen, maken de dag compleet!

De laatste dag bezoeken we Nationaal Park Tierro del Fuego. Gewapend met sneeuwkettingen zien we hier wederom de zeer diverse natuur die Vuurland zo uniek maakt. Kraakheldere meren, besneeuwde bergen en zelfs een reusachtig beverdam. Na afloop worden we door onze gids afgezet op het vliegveld. We houden het tempo hoog en vliegen door naar El Calafate voor een bezoek aan de Porito Moreno gletsjer.

In El Calafate doen we, gedwongen door het weer, rustig aan. We vertoeven drie dagen in een relaxte cabaña en zelfs met stromende regen op het golfplatendak, voelen we ons hier wel thuis. We skippen de geplande tracking in de bergen, bezoeken een SPA en besluiten voor het eerst in acht weken zelf te koken. Niet verleerd gelukkig. De studentikoze pasta gaat er goed in!

Het hoogtepunt in El Calafate beleven we op onze tweede dag. Ondanks het slechte weer gaan we namelijk richting de gigantische gletsjer. Een van de weinige nog 'gezonde' gletsjers op onze aardbol, aangezien deze in omvang blijft groeien.

Perito Moreno gletsjer - Lago ArgentinoWe rijden eerst een uur met een taxibus, alvorens in de verte ineens immense ijsschotsen opdoemen. We nemen de boot voor een aanzicht vanuit het water. Naarmate we dichterbij komen is het natuurspektakel weergaloos. De afmeting van dit ijsblokje is vele malen groter dan we op voorhand hadden gedacht. Ook het luide gekraak en gedonder van het ijs is bizar. We hopen lang op een uniek fenomeen en uiteindelijk wordt het wachten beloond. Precies voor onze neus breekt een groot stuk ijs van de gletsjer. Het geluid is niet te beschrijven, maar het uitzicht is fantastisch. Het laat ons zelfs even de enorme regenbui vergeten, waar we al lange tijd doorheen lopen.

Onze trip naar El Calafate sluiten we af met een bezoek aan het kantoor van Aerolíneas Argentinas. De luchtvaartmaatschappij waarbij we inmiddels tot de frequent flyers behoren. We hebben nog maar enkele dagen voorafgaand aan de terugvlucht naar ons kikkerland, maar besluiten de planning tot die tijd verder aan te scherpen. Gelukkig kennen ze hier de kwantumkorting, waardoor we busritten van 24 uur kunnen vermijden. Nog vijf vluchten in zeven dagen, om écht alles te zien waarvoor we gekomen zijn!

Na een overnachting in Buenos Aires, zijn de Iguazú Falls onze eerste bestemming. Van temperaturen rond het vriespunt weer terug naar 30 graden Celsius. De enorme watervallen liggen precies op de grens van Argentinië met Brazilië en we besluiten het watergeweld vanuit beide kanten te bekijken. Vandaag eerst de Braziliaanse kant. Een taxi brengt ons met een korte rit naar Brazilië, waar bij aankomst een helikopter naar ons lonkt. Je kunt ze dus ook van bovenaf bekijken!

Heli vlucht - IguacuZo'n kwartiertje later zitten we met licht klamme handjes en vol adrenaline in de wentelwiek. Te vet! En wéér iets afgestreept op onze bucketlist! Vanuit de lucht zien we dat midden in het tropisch regenwoud een deel van het aardoppervlak lijkt te zijn verzakt. Over een lengte van drie kilometer strekken zich meer dan 275 watervallen uit over de afgrond.  Een adembenemend uitzicht. En zéker met de extra leipe bochtjes van onze piloot!

In de middag bezoeken we te voet nog de Braziliaanse zijde van de watervallen. Vanuit hier heb je een panoramisch aanzicht op het geheel. Mooi, maar met ons hoofd zitten we nog in de wolken...

De volgende dag brengt een taxi ons al vroeg naar de Argentijnse kant. Even worden we afgeschrikt door de bussen met veelal Chinese toeristen, maar binnen no-time weten we ons hiervan af te scheiden. Hordes toeristen, iets waar we in Argentinië overigens nog weinig mee te maken hebben gehad!

Braziliaanse zijde - IguacuEen prachtige wandeling door het regenwoud voert ons deze ochtend langs alle watervallen.  Heel bijzonder om de waterkracht van zo dichtbij te voelen! Dikwijls maken we een korte stop om te genieten van al het natte geweld, maar na een tocht van ruim vijf uur bereiken we uiteindelijk weer de uitgang.

Wij rusten nog even uit aan de rand van het zwembad, maar laten jullie volgende week weten hoe de laatste dagen van onze reis zijn verlopen!

Ciao!

Veronique en Thomas

1. Stijn Nooijens:
    14 augustus 2017
    'Als je het doet, doe het dan goed..' lijken jullie te hebben uitgevonden?! :D machtig!
  2. G.h.w. Van Eijk:
    14 augustus 2017
    Wat een schitterende verschillen in de natuur! Het zal nooit meer zo gewoon worden voor jullie ! Te gek dat jullie dit samen kunnen meemaken. Ik kijk al uit naar de volgende belevenissen. Geniet ze en blijf heel en gezond groet GeMa
  3. Jetje:
    14 augustus 2017
    Geweldig lieve Vero en Thomas!! Ik kan me nog wel een vlucht herinneren waar Vero een spuugzakje van een 'boy, boy' moest lenen...;-)
  4. Ghislaine Zwart:
    14 augustus 2017
    Wederom waer ein prachtig verhaol, wat ein belaevenisse en verschil in natuur. Det is ech geniete
  5. Sanne:
    14 augustus 2017
    Wederom een geweldig verhaal, geniet nog van jullie laatste dagen! Xx
  6. Frank:
    15 augustus 2017
    WEER 'N MEER - USHUAIA...... dáár moet ik ook ooit naar toe! wat een vette view! Veel plezier nog de laatste dagen!
  7. Su:
    15 augustus 2017
    Wauwww!! Super mooie foto's weer! Super benieuwd om alle avonturen thuis te horen! Geniet samen nog volop van jullie laatste dagen van een onvergetelijk reis!! Tot over een paar daagjes:)!! Xxx
  8. Karin:
    15 augustus 2017
    Wow wat een gave dingen doen jullie...
    Jaloersmakend! Geniet nog van de laatste dagen en een goede reis terug.
  9. Tante Riny:
    15 augustus 2017
    Nou Jongens jullie reisverhaal is telkens smullen !
    Wat een geweldige ervaring , die neemt niemand jullie meer af !
    Jullie leven echt letterlijk en figuurlijk in een andere wereld !Fantastisch !
    Geniet nog van de laatste dagen en kom gezond weer terug !
    Liefs, tante Riny en Ome Jan
  10. Felice:
    15 augustus 2017
    Wat weer een geweldig verhaal ,weer vol humor trouwens. Heerlijk om te lezen. Wat zal dat straks weer wennen zijn in ons "kikkerlandje"met al zijn regeltjes en wetjes. Troost jullie:jullie kunnen nog altijd gaan kajakken op de beroemde Maas. Groejes,liefs wimenfelice