Het rijk der Inca's

10 juli 2017 - Cusco, Peru

De luxe vakantie zit er op en het tijdelijk leven als échte reiziger begint! We hadden voorgenomen niet héél veel te schrijven, maar dit wordt een lange...

Na onze geweldige ervaring van de Galapagos Eilanden reizen we door naar Peru. Naar Cusco om precies te zijn. Of Qosco, Cuzco, het is maar net hoe het geschreven wordt. In elk geval een unieke stad in Peru. Deze oude Incahoofdstad staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. We overnachten tussendoor één nacht in Lima, maar deze grauwe en lelijke miljoenenstad is het vernoemen eigenlijk niet waard.

Catedral del CuscoEenmaal aangekomen op het vliegveld van Cusco staat ene Lucas ons op te wachten. Het neefje van de host neemt ons mee naar het Airbnb waar we de komende dagen verblijven. Binnen zeer korte tijd worden we geconfronteerd met de gevolgen van onze vlucht. Waar Lima rond zeeniveau ligt, is Cusco gelegen op een hoogte van 3400 meter. Iets te veel van het goede en een succesformule voor zogenaamde hoogteziekte. Een barstende hoofdpijn en duizeligheid tot gevolg. We doen vandaag rustig aan om enigszins te aclimatiseren. Wel genieten we 's avonds om de hoek nog even van een goed stukje kip met friet en rijst. Voor nog geen €3,30. Zo kan het dus ook...

De volgende dag besluiten we rustig aan te doen en gewapend met reisgids het centrum van Cusco te verkennen. Een prachtige stad met unieke panden, pleinen en kerken. Je ziet duidelijk de restanten uit het Incatijdperk, maar ook de Spaanse invloeden van na de verovering zijn kenmerkend.

Wat opvalt zijn de vele protesten van ontevreden leraren in deze stad. Vast iets met werkdruk ofzo. Vero voelt meteen enige connectie. Het lijkt Nederland wel. Alleen gaan hier de kinderen door stakingen echter al twee weken niet meer naar school! Als laatste gaan we op verzoek van chocofreak Frank nog op zoek naar een uniek stukje chocolade. Enkel verkrijgbaar in Peru. Érg lekker en inmiddels is er een doosje op weg naar Nederland.

Locals - CuscoVoor onze volgende dag hebben we een trip geregeld door Sacred Valley, waarmee we een beter beeld krijgen van de regio rondom Cusco. We stoppen op diverse prachtige plekken, maar na ongeveer een uurtje knakt het dan toch. We bezoeken een lokale edelsmid en na een kort intermezzo loopt Vero naar buiten met een paar handgemaakte zilveren oorbellen. De druk is weer even van de ketel! We vervolgen de reis en bezoeken in Písac een archeologisch park met de overblijfselen van een Incadorp. Hierna maken we kennis met een Peruaanse lunch. In een vreetschuur welteverstaan. Holy, wat een drukte... maar eigenlijk best lekker!Verdoofd door de Norit, maar met een volle buik gaan we door naar Ollantataytambo. Een uniek en afgelegen dorpje in het Andesgebergte met indrukwekkende ruïnes. We besluiten de klim te wagen en het uitzicht op de top is dan ook prachtig!Op de weg terug naar Cusco stoppen we nog kort bij een traditioneel dorp, waarna we moe en voldaan onze kussens raken.

We hebben vakantie toch? Hoezo dan een jengelende wekker om 06.00 uur? Dit zijn toch de eerste gedachte die door je heengaan op de dag van vertrek richting Machu Picchu. Lucas pikt ons al vroeg op en wijst ons de juiste bus. Wel zo handig, want we zijn niet de enige die een excursie richting hét wereldwonder gaan maken. Tijdens het vervolg van de busrit van zo'n zeven uur staan we oog in oog met de meest prachtige creaties van moeder aarde. Pacha Mama, voor intimi. Wat een landschap!

Het laatste uur van de rit rijden we letterlijk op de rand van de afgrond. Voor die Vero niet goed kennen, ze zit op dat moment dus écht op hete kolen! Zeker als we ook nog een lekke voorband erbij krijgen, tot ergernis van onze chauffeur. Hij is immers diegene die in de stromende regen 'effe moet wisselen'. Gelukkig is het einde in zicht en worden we een kilometertje voor de befaamde spoorrails gedropt door onze chauffeur. Oké, en nu? Een spoorrails gaat altijd twee kanten op en we besluiten daarom de rest van de groep maar te volgen. Een slimme Zweed loopt ons tempo en weet te vertellen dat we hemelsbreed 3,4km zijn verwijderd van het eindstation Aguas Calientes.

Zeik en zeik nat - Machu PicchuVol goede moed zetten we de pas er in. Vreselijke ondergrond met al die kiezelstenen, maar met de zon op je voorhoofd is het goed te doen. Zelfs voor de tedere voetjes van Vero en het kantoorgestel van Thomas. So far, so good! Dan vallen plots de eerste druppels. Snel de regenjas uit de tas en Vero trekt ook een eerste poncho uit de plastic. Een korte pauze onder een boom, maar we moeten verder want het wordt langzaam donker. De minuten, kwartieren en uren die dan volgen zijn voor onze semi-avontuurlijke-westerlingen een ware hel! Onze vrienden van defensie hebben hier vast opbeurende woorden voor, maar het was simpelweg verschrikkelijk. Doorweekt tot op het ondergoed, zeiknatte voeten, koud, donker en werkelijk geen idee hoelang deze tocht nog gaat duren. Thomas vooral overigens, want hij weigerde de eerste kilometers zo'n simpele poncho te dragen. Uiteindelijk blijken de 3,4km hemelsbreed zo'n 12km te zijn alvorens we in het donker Aguas Calientes bereiken. Dånke Svenska friend.

03.45 uur en de wekker gaat. Volgens mij hadden we eerder al gezegd dat dit niet geheel binnen onze opvatting van een vakantie valt. Echter, als je ergens aan begint moet je het ook afmaken. Gisteravond twijfelde we half bevroren nog even aan de busvariant, maar we wagen ons toch aan de klim! Hop, de natte kousen, broek en shirts weer aan en vertrekken maar. Het eerste uur is de zaklamp van (schoon)pap een uitkomst. In zo'n bos zie je geen hand voor ogen in het donker. Als een van de eerste die-hards starten we aan de klim. Al snel word je weer herinnert aan de grote hoogte waarop we ons bevinden. Elke paar minuten even een adempauze voor we de volgende serie trappen trotseren. Zelfs met een paar sportlongen ben je hier zo bekaf.

Het wereldwonder - Machu PicchuNa een tocht van 2 uur bereiken we de top van de berg en zien we de ingang van Machu Picchu. We treffen onze gids en beginnen aan een rondwandeling. Eigenlijk kun je een wereldwonder niet beschrijven. Je moet het met eigen ogen zien. De natuur die we zien is mooi, maar het imposante Incadorp dat we aantreffen op deze uitzonderlijke locatie is uniek. Verder geen woorden voor nodig.We maken samen met onze Zweedse vriend nog een wandeling naar de top, waarna we met een stempel in ons paspoort de tocht bergafwaarts inzetten. De weg terug langs het spoor verloopt nu zonder vertraging waardoor we tussendoor nog veel van de omgeving kunnen genieten. Nog even een killing busrit van 7 uur, heerlijke warme douche en uitgeput het bed in.

Na de uitputtingsslag van de Machu Picchu besluiten we het even rustig aan te doen. Wasje, terrasje en met de meest luxe nachtbus door naar Arequipa. Hier aangekomen slapen we in een goed aangeschreven hostel. We moeten toch eens onder de mensen komen, vinden we zelf. Nou... niemand te zien hier. En zelfs het plafond van VieCuri kende een stevigere constructie alvorens het naar beneden kwam.In Arequipa boeken we een trip naar de Colca Canyon. Verder brengen we met heerlijk weer de dag door op een dakterras en sluiten we af met alpacasteak, alpacaribs en een goed flesje rode wijn.

Wederom vroeg de wekker want onze bus richting Colca Canyon wacht. Een waanzinnige rit van zo'n vijf uur, die we geregeld onderbreken voor unieke plaatjes. Zo staan we oog in oog met actieve vulkanen, uitzonderlijke dieren en besneeuwde bergtoppen. Ook bereiken we een nieuwe mijlpaal op onze trip. Een hoogte van 4910 meter boven zeeniveau. Daarnaast leert onze gids ons het traditionele kauwen op cocabladeren. Waar wij in Nederland slechts één van de vele vitaminen benutten, nuttigen ze de plant in Peru tegen kwaaltjes als hoogteziekte, hoofdpijn, buikpijn, stress, tandpijn, and so on...

Long road - ArequipaNa de middag worden we met ons tweeën afgezet in Yanque. Super knusse lodge waar we een regionale lunch krijgen voorgeschoteld en vanavond overnachten. In de namiddag gaan we op pad met een privegids die ons meer van de omgeving laat zien. Aan het einde van deze wandeling worden we getraktreerd op een duik in enkele hotsprings. Hier waren we aan toe. De 17-jarige gids gaat in op ons one-time-offer en vergezeld ons in de spring. Na dit relaxmoment met biertje lopen we de laatste kilometers richting de lodge. Voor het avondeten besluiten we naar het dorpsplein te lopen. Hier hebben we de keuze uit precies één restaurant. In de kou nuttigen we een burger en dan snel onder het wol!

Om 06.00 zitten we aan het ontbijt. Inclusief verse, maar bedorven jus d'orange. Rond 09.00 uur bereiken we de Colca Canyon. Dit is hét moment waarop de koude nachtlucht wordt verwarmd door de eerste zonnestralen, met goede termiek als gevolg. Dit is ook hét moment dat condors met een reikwijdte tot 3 meter op zoek gaan naar voedsel. Buiten het indrukkende uitzicht zien we eerst niets, maar het duurt niet lang voordat diverse condors tussen de rotsen zweven. Magische beesten!

Na 1,5 uur vogelspotten gaan we met de bus terug richting Arequipa. Hier nemen we een frisse douche en we maken ons klaar voor de nachtbus naar Copacabana, Bolivia!

Hasta luego,

Veronique y Thomas

1. Ab:
    10 juli 2017
    Top verhaal en goed geschreven! Kunnen jullie mij zo'n condor meenemen?
  2. Sanne:
    10 juli 2017
    Ech geweldig wat ge allemaol meimak en zoe leuk vertaald. Ein genot um te laeze. Geneet dr van! Xx Sanne
  3. Eric:
    10 juli 2017
    mooi daar zeg! en afzien op die lange tochten en vroeg op staan. Gelukkig zag ik jullie met een pilsje in het 'zwembad', dus het vakantie houden zijn jullie niet verleerd ;-)

Enjoy!
  4. Ghislaine:
    Wauw wat un avontuur.
    Sjiek huur, ich kiek oet nao de volgende blog. Thomas dao sjriefs geweldig
  5. Renee:
    Hee Tho en Veer!
    Waat ein heerlijk verhaol um te laeze! De foto's zien erg tof en spraeke gans d'r beej:)
    Enne... "...een duik in enkele hotsprings. Hier waren we aan toe."
    Zoe ken ik och gelukkig weer!
    Haha wach al met smacht op och volgend verhaol! Dieke kus!
  6. Marij Jacobs:
    10 juli 2017
    Wow, fantastisch om mee te maken. Jullie genieten volop, dat is duidelijk. Hopelijk maken jullie nog veel meer mooie dingen mee.
  7. Jeroen Akerboom:
    10 juli 2017
    Met een brede glimlach gelezen! Afzien op sommige momenten maar zoveel goede herrineringen en plaatjes die er tegenover staan. Genietze nog daar!
  8. Tom:
    10 juli 2017
    Tjonge tjonge wat geweldig allemaal en dan lezen wij nog maar een stukje en beleven jullie dit echt . Dit ga je toch je hele leven niet meer vergeten top blijf genieten en we horen graag nogmaals de verhalen als jullie terug zijn. Maar tot het zover is zullen we nog wel wat mooie verhalen krijgen.
    Groetjes ,
    Mam en Pap
  9. Jetje:
    10 juli 2017
    Wat un moeie verhaole, landschap en minse (Tho y Vero)! Blief lekker genieten van alle avonturen! Xx Jetje
  10. Karin:
    10 juli 2017
    Wederom een leuk verslag.
    Mooie belevenissen en prachtige foto's.
    Lijkt me niet niks zo'n hoogteziekte.
    Geniet er nog lekker van!
  11. Tessa:
    10 juli 2017
    Wauw, Waat fantastisch geschreve! Zoe te laeze ech ein geweldige ervaring.. Hiel vuul plezeer nog!
  12. Peter janssen:
    11 juli 2017
    Indrukwekkend verhaal! Petje af voor jullie doorzettingsvermogen.... en wat zijn de foto's prachtig!
  13. Juul:
    11 juli 2017
    Heerlijk um te laeze! Ge ziet ech volop aan t geniete en blief det veural daon! xx
  14. 3S:
    Heej avonturiers,

te gekke foto's en leuke verhalen. Ook helemaal niet jaloers of zo :(. Als jullie Ab zo'n condor meenemen doe mij dan zo'n lama of alpaca met van die kwastjes in de oren.

Have fun en geniet ervan.
  15. Yvette H:
    11 juli 2017
    Haha geweldig zo'n busrit met afgrond. Herken me helemaal in Veronique! Ik heb wel het idee dat wij hier uitslapen, maar jullie veel meer moois zien. Fijn om zo te mogen meegenieten. Veel plezier en avontuur voor jullie twee!!
  16. Rian:
    14 juli 2017
    Luitjes,
    Wat een gave trip zijn jullie aant maken en ook nog eens het talent dit te verwoorden.
    Erg leuk om te lezen.
    Geniet nog van al het moois dat op jullie pad komt!
  17. Su:
    16 juli 2017
    Geweldig wat un verhaole! Ut klink allemaol super tof en super moeije foto's!! Zet dae wekker auk unne kier wat later he.. pff!! Bin benieuwd nao og volgende avonture! Geniete!!! Xxx